“Goruvechani Sooridamma” – Jayasudha (1980) – Telugu Feature Film

Creative Commons License
Faded Into Oblivion Series by Vicky Iyengar is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Song: “Goruvechani Sureedamma”; Movie (చిత్రం): Jayasudha (జయసుధ-1980); Cast: Jayasudha, Dasari, Mohan babu, Murali Mohan; Original Score (సంగీతం) : Pasupuleti Ramesh Naidu(రమేష్ నాయుడు); Lyricist (సాహిత్యం) : దాసరి నారాయణరావు; Singer/Voice(గానం): పి. సుశీల (P Susheela); Director: K.V.Nandana Rao; Producer: Dasari Narayan Rao.

P Susheela’s Rendition of a Sultry Ballad over Lush Instrumentals!

A lyrical masterpiece, one of the most meaningful songs ever written – full of emotion and vocal richness. Dasari’s lyrics are deep and the choice of words are simply expressive and refulgent.  A ballad is a form of verse, often a narrative (that tells a story, and it can be dramatic, funny, or romantic) set to music.

Pasupuleti Ramesh Naidu (born in Kondapalli, Andhra Pradesh) is a music composer, multi instrumentalist and singer, known for his works predominantly in Telugu cinema. He garnered the National Film Award for the film Megha Sandesham (Best Music Score) in 1983. Introduced by C Krishnaveni (Raja of Mirzapur – Shobanachala Studios) to Telugu film industry through the movie “Dampathyam (1957), however Naidu’s debut movie as a composer was a Marathi film titled “Bandval Pahija”. Subsequently he scored an Hindi language film titled  “Hamlet” (1954) starring Mala Sinha, Kishore Sahu, Venus Banerji, Kamaljeet and Jankidas.  At the age of fourteen, under the guidance of B. R. Chopra, Naidu got trained in music instrumentation and orchestration at H. M. V. In Telugu celluloid, he was associated primarily with directors like Dasari Narayana Rao, Vijaya Nirmala and Jandhyala. His major works include Manorama, Swayamaprabha, Ganga Manga, Thoorpu Padamara, Srivariki Premalekha, Sivaranjani, Ananda Bhairavi and Swayamkrushi. After writing the musical score for the Telugu movie Manorama (1959), he relocated to Bombay. For ten years he scored music in Nepali, Bengali & Oriya films, before before returning to Telugu films with the movie Amma Mata in 1972. Composer(s) Lakshmikant Pyarelal and violinist Yanamadra Nagayagna Sarma were closely associated with him. He passed away on September 3, 1987.

Lyrics: Dasari Narayana Rao
గోరువెచ్చని సూరీడమ్మా
పొద్దుపొడుపులో వచ్చాడమ్మా
గోరువెచ్చని సూరీడమ్మా
పొద్దుపొడుపులో వచ్చాడమ్మా
వద్దన్నా రావద్దన్నా
గుండెల్లో గుడిసె వేసి అది గుడిగా చేసి
ఆ గుడిలో దాగున్నాడమ్మా
ఆ గుడిలో దాగున్నాడమ్మా
గోరువెచ్చని సూరీడమ్మా
పొద్దుపొడుపులో వచ్చాడమ్మా
మిట్టమధ్యాహ్నం నడినెత్తిన వచ్చాడు
మిట్టమధ్యాహ్నం నడినెత్తిన వచ్చాడు
ఒంటరిగా పోతుంటే ఎంటెంట పడ్డాడు
ఇనకుండా పోతుంటే అరిసరిసీ పిలిచాడు
పిలిచి పిలిచి అలుపొచ్చి పైకెక్కానన్నాడు
ఎతికి ఎతికి అలకొచ్చి ఏడెక్కానన్నాడు
ఆ ఏడి దిగాలంటే నా తోడు కావాలంట
నే తోడు ఇస్తానంటే తను దిగి వస్తాడంటా
గోరువెచ్చని సూరీడమ్మా
పొద్దుపొడుపులో వచ్చాడమ్మా
పొద్దుగూకేయేల ఎదురుగా వచ్చాడు
పొద్దుగూకేయేల ఎదురుగా వచ్చాడు
ఎనుతిరిగీ పోతుంటే ఎనకెనక పిలిచాడు
పోనీ అని తిరిగితే ఎరుపెక్కి ఉన్నాడు
ఆగి ఆగి ఆగలేక దిగివచ్చానన్నాడు
చూసి చూసి మత్తెక్కి పిచ్చెత్తిందన్నాడు
ఆ పిచ్చి దిగాలంటే నా తోడు కావాలంట
నే తోడు ఇస్తానంటే పొమ్మన్నా పోడంట
గోరువెచ్చని సూరీడమ్మా
పొద్దుపొడుపులో వచ్చాడమ్మా
వద్దన్నా రావద్దన్నా
గుండెల్లో గుడిసె వేసి అది గుడిగా చేసి
ఆ గుడిలో దాగున్నాడమ్మా
ఆ గుడిలో దాగున్నాడమ్మా
గోరువెచ్చని సూరీడమ్మా
పొద్దుపొడుపులో వచ్చాడమ్మా
goru vechani sureedamma..podhu podupulaa vachadamma..
goru vechani sureedamma..podhu podupulaa vachadamma..
vadhanna..ravodhanna..gundelo gudise veysi..adhi gudigaa chesi..
aa gudilo..dhagunnadamma..aa gudilo..dhagunnadamma..
goru vechani sureedamma..podhu podupulaa vachadamma..
mitta madhyaanam nadi neethina vachaadhu…
ontariga pothunte..yententa paddadu..
vinakundaa pothunte..aricharichi pilichaadu..
pilichi pilichi alupochi paikekkanannadu..
vethiki vethiki alakochi yedakkaanannadu..
aa yedi dhigaalante..naa thodu kaavalanta..
ne thodu isthanante..thanu dhigi vasthadanta..
goru vechani sureedamma..podhu podupulaa vachadamma..
podhubooke vela yedhurugaa vachaadu..
venuthirigi pothunte..venakenaka pilichaadu..
ponee ani thirigithe..erupekki vunnadu..
aagi..aagi..aagaleka..dhigivachaanannadu..
choosi choosi mathekki pichekkindhannadu..
aa pichi dhigaalante..naa thodu kaavalanta..
ne thodu isthanante .. pommanna podantaa…

Quite simply, this song is a beautiful composition. It’s just a fact. The track (four-half minutes) is something of a little oeuvre in itself, with Susheela’s soulful recountal over lush instrumentals (santoor) quite like no other.

It’s a song that has not suffered from extensive overplay, but, on its own merits, the storytelling is hugely catchy and uplifting. It also boasts an unusual structure, with the song’s title – a classic declaration of love and solidarity (smooth sultry ballad of lust & life-changing love). Naidu’s signature tune has everything you need from a power ballad.

Her benevolent vocals slithers over the defiant call-and-response song structure – a song of lust and empowerment – has a sensual start before building to one of the most soothing plea – “what is love” . Susheela’s slight vibrato evokes the excitement of new romance. She truly made this forlorn song (philosophical heartstrings) her own, defiant, yet vulnerable, tone.Such a beautiful, unforgettable song. They have a lot of ballad that are good but this one is really good


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s