“Shrungara Madhananu” – Sodari (1955) – Kannada Feature Film

Creative Commons License
Faded Into Oblivion Series by Vicky Iyengar is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

“Shrungara Madhanana” (ಶ್ರುನ್ಗರ ಮದನನು) – Sodari (ಸೊಡರಿ  1955) – Voice: P Susheela (ಪುಲಪಕ ಸುಶೀಲ) – Composer(s) – H R Padmanabha Shastri/Gurzada Krishnadas Venkatesh (ಪಡ್ಮನಭ ಶಸ್ಟ್ರಿ/ಗ್ ಕ್ ವೆನ್ಕಟೆಶ್ )

“Sodari” (Kannada: ಸೋದರಿ) is a 1955  Kannada feature film. Directed by T. V. Singh Thakur,  prominent stars of that era such as Pandari Bai, Jayashree, Narasimha Raju and Rajkumar played the lead roles. Hunsur Krishnamurthy & G V Iyer wrote the screenplay. The story of this mythological film is based on the life of Hemavati (Pandari Bai), the pious wife of King Kailasanatha (Raj Kumar) facing numerous hardships when his kingdom is lost to aridity.

Libretto: Hunsur Krishnamurthy/ಹುನ್ಸುರ್ ಕ್ರಿಶ್ನಮುರ್ತ್ಯ್
ಶ್ರುನ್ಗರ ಮದನನು ಒನ್ದು ದಿನ ಸನ್ಜಯಲ್ಲಿ
ಬನ್ದೆನ್ನ ಕರಬೆಡಿದು ತಾಲಲೆದ
ನನ್ನ ಮುಡ್ದು ಶ್ರುನ್ಗರ ಮದನನು ಒನ್ದು ದಿನ ಸನ್ಜಯಲ್ಲಿ
ಬನ್ದೆನ್ನ ಕರಬೆಡಿದು ತಾಲಲೆದ  
ತನುಹಾರಿ ನನಭೆಡೆರೆ ನಡುಗೊಪ ತೆನ್ತಿರುಗೆ  
ಕನ್ಡೆನೊ ಎನ್ನಯ ಮನದೆನ್ನನ ಇನ್ನಿಯನ
ಕನ್ಡೆನೊ ಎನ್ನಯ ತಿರಿಗೆನ್ನನ
ಶ್ರುನ್ಗರ ಮದನನು ಒನ್ದು ದಿನ ಸನ್ಜಯಲ್ಲಿ
ಬನ್ದೆನ್ನ ಕರಬೆಡಿದು ತಾಲಲೆದ
ಪ್ರೆಮಲತೆ ಬಾಯೆರೆ ಕೊಮಲತೆ ಕುಡಿಯಾಡೆ
ಮನಕಮಲ ತನರಲೆ ಮುಡ್ದುರ ಮನದಿನ್ದೆ
ಪದವಿಟ್ಟಿ ಪದವಿಟ್ಟು ಚಿನ್ನನ ಒಯ್ಯರ
ಪ್ರನಯಸುನ್ದರಡೆ ಮೊಘಡವನೆ  
ತಡಬೆಕೆ ಭಾ ಮೊಹನ ಬಲಿಸ್ಸಾರೆ
ಎನ್ ಮನದ ಮನ್ಮದನೆ ತಾಪವತಲೆ
ತಡಬೆಕೆ ಭಾ ಮೊಹನ ಬಲಿಸ್ಸಾರೆ
ಎನ್ ಮನದ ಮನ್ಮದನೆ ತಾಪವತಲೆ
ಪಾಡುವೆ ಇನಿ ಭೆಗೆ ಭಾ ಪ್ರಿಯನೆ  
ನಘುಮುಖ ತೊರೊ ಮೊಹನನೆ
ಪಾಡುವೆ ಇನಿ ಭೆಗೆ ಭಾ ಪ್ರಿಯನೆ  
ನಘುಮುಖ ತೊರೊ ಮೊಹನನೆ
ನನ್ನ ಮುಡ್ದು ಶ್ರುನ್ಗರ ಮದನನು ಒನ್ದು ದಿನ ಸನ್ಜಯಲ್ಲಿ
ಬನ್ದೆನ್ನ ಕರಬೆಡಿದು ತಾಲಲೆದ  

One of P Susheela’s quintessential signature number (dance sequence on actress Mynavathi), this exquisitely written libretto by Hunsur Krishnamurthy showcases the legend’s mellifluous voice – which never fails to touch the heart of a music lover capturing the innate serenity of the rhythm. Possessed with a resplendent singing apparatus, her voice becomes umbilical and yields the most compelling interpretations of the lyrical phrases (“mudhu shrungara madhananu ondhu dhina sanjayalli” & “kandenu ennaya”). Gliding in tune to her reverberating voice, we are padlocked within her melodious sound entrapment through chosen phrases (“mana kamala thanarela” & “padhavitti padhavittu chinnana oyyala”). She displays extraordinary communicative and artistic competence (a judicious blend of sangeetham and sahithyam in good proportion) devising appealing repetitions (“thadabeke bha mohana” & “en manadha manmadhane thapavathale”). With Susheela’s alluring vocal brush-strokes, this 50’s era piece (concoction of melody and technical excellence) definitely becomes an earworm.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s