“Ther Kondu Sendravan” – Enakkul Oruvan (1984) – Tamil Feature Film

Creative Commons License
Composition Extraordinaire & Voice Immortal Series by Vicky Iyengar is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Rendered by the South Indian Playback Legend & an Icon – P Susheela, “Ther Kondu Sendravan” (in Tisra) is a medium-fast tempo (madhyamakala) entrancing composition in Carnatic Raga “Hamsadhwani” (Hindusthani Equivalent “Bilawal” Thaat) scored by Maestro Ilayaraja from “Enakkul Oruvan” (lit translated – someone within me), a 1984 Tamil film starring Kamal Haasan in the lead role.  A remake of Subhash Ghai’s Hindi film, Karz (1980), the film was a moderate success at the box office.

Raga “Hamsadhwani” was brought into existence by the Carnatic composer Ramaswami Dikshitar (1735–1817) and incorporated into Hindustani music by Ustad Aman Ali Khan (1888-1953) of the Bhendibazaar Gharana (Mumbai). The features of this gharana include using ‘aakaar’ for presenting khyals in an open voice, with clear intonation, a stress on breath-control, singing long passages in a single breath, a preference for madhyalaya (medium tempo) and use of the well-known Khandmeru or Merukhand system for extended alaps.

Popular kritis in Hamsadhwani include ‘Vatapi Ganapatim’ and ‘Parvati Patim’ of Dikshitar. Some popular songs in this Raga in Film music include: Salil Chowdhuray’s – “Ja Tose Nahin Bholun Kanhaiyaa” (Lata Mangeshkar, Mannadey) & C Ramachandra’s – “Oh Chaand Jahan Woh Jaayen” (Lata Mangeshkar, Asha Bhosle), Kannur Rajan’s  – “Yuga Yuga Thaalam” (P Susheela, K J Yesudas)

தேர் கொண்டு சென்றவன் யார் என்று சொல்லடி தோழி
எந்தன் தோழி
தேர் கொண்டு சென்றவன் யார் என்று சொல்லடி தோழி
எந்தன் தோழி
காண வெண்டும் தலைவனை
காயவில்லை தலையணை
தேட வெண்டும் எந்தன் ஜீவனை
தேர் கொண்டு சென்றவன் யார் என்று சொல்லடி தோழி
எந்தன் தோழி
எந்தன் தோழி ஆஆஆஆஆஆஆஆ
பொட்டு வைத்தான் பூவை கொண்டு சுட்டு வைத்தான்
தொட்டு வைத்தான் பெண்மைக்குள்ளே இட்டு வைத்தான்
பொட்டு வைத்தான் பூவை கொண்டு சுட்டு வைத்தான்
தொட்டு வைத்தான் பெண்மைக்குள்ளே இட்டு வைத்தான்
என்ன ஒரு வேதனை பத்து விரல் சோதனை
தேனாற்றில் பாலோட நான் என்ன வாதாட
கண் விழித்த காலை வேளை காணவில்லையே
தேர் கொண்டு சென்றவன் யார் என்று சொல்லடி தோழி
எந்தன் தோழி
எந்தன் தோழி ஆஆஆஆஆஆஆஆ
ஊமைத் தென்றல் வந்து என்னை கொல்கிறதே
கண்களிலே உப்பு மழை பெய்கிறதே
ஊமைத் தென்றல் வந்து என்னை கொல்கிறதே
கண்களிலே உப்பு மழை பெய்கிறதே
உள்ளம் தொட்ட மன்மதா என்னை விட்டு செல்வதா
உன் சேதி வாராதா உள் நெஞ்சம் ஆறாதா
இந்த ஒலி நிலவை பார்த்து கைகள் நீட்டுதா ஆஅ
தேர் கொண்டு சென்றவன் யார் என்று சொல்லடி தோழி
எந்தன் தோழி
காண வெண்டும் தலைவனை
காயவில்லை தலையணை
தேட வெண்டும் எந்தன் ஜீவனை
தேர் கொண்டு சென்றவன் யார் என்று சொல்லடி தோழி
எந்தன் தோழி
எந்தன் தோழி ஆஆஆஆஆஆஆஆ

Interlarded with jathis Maestro Ilaiyaraaja has come up with yet another ingenious composition that  is set to triplet beat and pertinaciously commissions the Southern Nightingale, P Susheela to dutifully render it. Listening to her sing on this recording just makes it clear why she was considered one of the greatest sopranos ever and continues to dazzle listeners to this day. She is “sui generis” – a voice without parallel. There has never, ever been a singer, whether playback or classical, who can even begin to approach the profound depths of Susheela’s musical consciousness and genius.  First, you must learn the music exactly as dictated, note for note. Then you must take the music and your voice and set to work on every phrase, as though au courant voice was required for each celluloid role, a promethean task – few of her contemporaries have even bothered to explore this approach as an option in their careers.

This is singing imbued with an amazing integrity – a coloratura soprano with a secure mezzo-range, incredible technique and a unique timbre of fascinating beauty. The intrinsic lyricism of her voice was aligned to warm, lustrous tone that pulsated in the middle voice, yielded a dark, uniquely sensuous sound in the lower regions, and gleamed with a distinctive, fast, liquid vibrato in the upper voice. That unique vibrato was elemental to this diva’s ability to infuse the lyricist’s most dramatic phrases – soaring there with an ease that was singular to her.  All of those remarkable elements are on display in this seminal recording – expert trills, other musical nuances, the glorious vibrato that carries her gossamer tones to be buoyant.

 She brought a luminous, womanly quality to all of her composer’s music – once again displays the great soprano’s ability to illuminate a scene and therein touch the heart – with sublime vocalism. The most outstanding qualities of this diva is her warm femininity and profound humanity, inherent in all of her singing. Periodically, she collaborated  with this composer rendering some of his timeless classics with a vocal splendor and freedom unrivaled by anyone.

 Brava La Divina!


One thought on ““Ther Kondu Sendravan” – Enakkul Oruvan (1984) – Tamil Feature Film

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s